Pro pacienty a laiky

O mikrobiomu

Pojmem „mikrobiom“ označujeme soubor všech mikroorganismů (eukaryota, bakterie, archaea i viry), osidlujících určité prostředí.

Jedná se o soubor zdraví prospěšných ale i patogenních mikrobů, které nás v případě rovnováhy posilují ve zdraví, v případě nerovnováhy (dysmikrobie) naopak naše zdraví oslabují až ohrožují. Pokud dysbalance trvá déle, dochází ke vzniku nemocí.

Lidský mikrobiom zahrnuje všechny mikroorganismy asociované s naším tělem. NIH (National Institute of Health) zahájil v roce 2008 projekt lidského mikrobiomu  s cílem charakterizovat mikrobiom „zdravý“ a přiřadit konkrétní složení mikrobiomu k nejrůznějším patologickým stavům. Vzhledem k obrovské komplexitě mikrobiomu není tento projekt zdaleka ukončen.

 

Jak velký je mikrobiom?

Co do počtu buněk převyšuje lidský mikrobiom svého hostitele přibližně 4-10x, pokud uvažujeme velikost genetické informace, tedy počet různých genů, pak vedou mikroorganismy nad svým hostitelem dokonce 100:1!

Liší se mikrobiom v jednotlivých částech těla?

Lidský mikrobiom není homogenní, právě naopak! Různé části těla mají svůj typický mikrobiom a navzájem se liší jak co do hustoty osídlení mikroorganismy, tak taxonomickým složením. Rozlišujeme například mikrobiom kožní (a ten dále můžeme dělit dle lokalizace na sušších či vlhčích částech lidského těla), orální, vaginální, či asi nejbohatší komunitu, mikrobiom střevní. Pro konkrétního jedince je pak jeho mikrobiom stejně typický, jako například otisk prstu.

Proč je důležitý střevní mikrobiom? 

Zdravý mikrobiom je pro svého nositele velice prospěšný, chrání ho před infekcemi, napomáhá mnohým metabolickým procesům v těle, pomáhá modulovat imunitní systém, ovlivňuje naši psychiku. Střeva jsou v přední linii imunitního systému, jsou neustále vystavovány novým výzvám tím co jíme a pijeme.  To co se děje ve střevech ovlivňuje dokonce i naši náladu. Naopak je v našich silách ovlivnit složení našeho mikrobiomu a tím i našeho zdraví.

Jak pomáhá zdravý střevní mikrobiom?

  • Zdravý mikrobiom je obrannou linií, zneškodňuje cizorodé a toxické látky, brání jejich pronikání dál do těla a ulevuje játrům, plní funkci „druhých jater”
  • Ovlivňuje imunitní odpověď organizmu vstupem do i-reakcí, brání vzniku patologických reakcí.
  • Vyrábí a uvolňuje důležité enzymy a neurotransmitery
  • Zabraňuje vzniku potravinových alergií
  • Svými účinky na endokrinní soustavu napomáha zvládat stres
  • Tlumí zánětlivé procesy v těle, které jsou spouštěčem chronických onemocnění dneška
  • Podporuje správné trávení a vstřebávání

Jak upevnit své zdraví?

Stav svého střevního mikrobiomu a stav svého zdraví máme ve svých rukách

6 základních pilířu zdravého střevního mikrobiomu (podle dr.Perlmuttera)

  • Prebiotika (cibule, česnek, topinambur, pampeliškové listy)
  • Probiotika
  • Fermentované potraviny (kysané zelí, kombucha, kimči)
  • Potraviny s nízkým obsahem sacharidů
  • Bezlepkové potraviny
  • Zdravé tuky

Bez vlákniny není mikrobiom, bez mikrobiomu není zdraví!