Pro pacienty a laiky

O mikrobiomu

Pojmem „mikrobiom“ označujeme soubor všech mikroorganismů (eukaryota, bakterie, archaea i viry), osidlujících určité prostředí.

Jedná se o soubor zdraví prospěšných ale i patogenních mikrobů, které nás v případě rovnováhy posilují ve zdraví, v případě nerovnováhy (dysmikrobie) naopak naše zdraví oslabují až ohrožují. Pokud dysbalance trvá déle, dochází ke vzniku nemocí.

Lidský mikrobiom zahrnuje všechny mikroorganismy asociované s naším tělem. NIH (National Institute of Health) zahájil v roce 2008 projekt lidského mikrobiomu  s cílem charakterizovat mikrobiom „zdravý“ a přiřadit konkrétní složení mikrobiomu k nejrůznějším patologickým stavům. Vzhledem k obrovské komplexitě mikrobiomu není tento projekt zdaleka ukončen.

 

Jak velký je mikrobiom?

Co do počtu buněk se dříve předpokládalo, že mikrobiota převyšuje svého hostitele až 10x, nicméně dnes se odhaduje, že je to „jen” cca dvojnásobek. I tak se ale jedná o úctyhodný počet mikroorganismů! Pokud uvažujeme velikost genetické informace, tedy počet různých genů, pak vedou mikroorganismy nad svým hostitelem dokonce 100:1!

Liší se mikrobiom v jednotlivých částech těla?

Lidský mikrobiom není homogenní, právě naopak! Různé části těla mají svůj typický mikrobiom a navzájem se liší jak co do hustoty osídlení mikroorganismy, tak taxonomickým složením. Rozlišujeme například mikrobiom kožní (a ten dále můžeme dělit dle lokalizace na sušších či vlhčích částech lidského těla), orální, vaginální, či asi nejbohatší komunitu, mikrobiom střevní. Pro konkrétního jedince je pak jeho mikrobiom stejně typický, jako například otisk prstu.

Proč je důležitý střevní mikrobiom? 

Zdravý mikrobiom je pro svého nositele velice prospěšný, chrání ho před infekcemi, napomáhá mnohým metabolickým procesům v těle, pomáhá modulovat imunitní systém, ovlivňuje naši psychiku. Střeva jsou v přední linii imunitního systému, jsou neustále vystavovány novým výzvám tím co jíme a pijeme.  To co se děje ve střevech ovlivňuje dokonce i naši náladu. Naopak je v našich silách ovlivnit složení našeho mikrobiomu a tím i našeho zdraví.

Jak pomáhá zdravý střevní mikrobiom?

  • Podporuje správné trávení a vstřebávání a významně ovlivňuje metabolismus.
  • Je obrannou linií, zneškodňuje cizorodé a toxické látky a brání jejich pronikání dál do těla.
  • Ovlivňuje vývoj imunitního systému, stimuluje antiinfekční imunitu.
  • Vyrábí a uvolňuje důležité enzymy a neurotransmitery.
  • Zabraňuje vzniku potravinových alergií.
  • Svými účinky na endokrinní soustavu napomáhá zvládat stres.
  • Tlumí zánětlivé procesy v těle, které jsou spouštěčem chronických onemocnění dneška.

Jak upevnit své zdraví?

Stav svého střevního mikrobiomu a stav svého zdraví máme ve svých rukách.
Pilíře zdravého střevního mikrobiomu tkví ve zdravém životním stylu – jsou to pohybové aktivity, spánek, duševní pohoda a samozřejmě strava.

  • Potraviny obsahující vlákninu (zelenina, luštěniny, ovoce).
  • Přírodní zdroje prospěšných bakterií (fermentované potraviny (kysané zelí, kombucha, kimči, kefír, živý jogurt a pod.).
  • Prebiotika (cibule, česnek, topinambur, pampeliškové listy) a Probiotika.
  • Potraviny s nízkým obsahem sacharidů.
  • Zdravé tuky.
  • Redukce spotřeby průmyslově zpracovaných potravin (mnohá aditiva poškozují mikrobiotu).